....::KALAMUN MINNI::....

"Sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah dan wanita solehah itu tidak memandang dan tidak dipandang''
-Aish SaFa-

Monday, 14 May 2012

SAYA MENYAYANGI MEREKA YANG INGIN BERUBAH KERANA-NYA

Assalamualaikum w.b.t.

Terima kasih kepada pembaca yang masih sudi singgah di blog kesayangan ana. Maaflah atas segala kekurangan kerana tujuan penubuhan blog ana ini pada awalnya sebenarnya adalah untuk diri ana sendiri tetapi memang tidak dinafikan ada yang ana abadikan kenangan ana bersama kawan sehingga ana sudah meng'share'kan post yang ana buat kepada kawan-kawan. Terima kasih kerana sudi menziarahi. Kalau diikutkan ana ingin buatkan blog ana seperti diari kehidupan ana. Pasti pembaca pelik bukan? Diari jadi tontonan. Haha. 

Bukan begitu maksud ana. Kalau pembaca ingin tahu, ana pernah membuat diari di dalam buku tetapi malangnya beberapa kali buku diari ana terlepas pada ummi ana. Padahal ana sudahpun menyorokkannya di tempat paling tidak berpotensi untuk dijumpai. Tapi almaklumla,ummi ana kan sangat rajin orangnya. Bila dia berkemas habislah semua barang dia mampu cari. Hehe. Jadi bermula dari situ ana dah fed up untuk buat diari sebab ana masih tidak menjumpai tempat sesuai untuk khazanahkan diari ana tu. Namun begitu disebabkan minat menulis ana masih ada,ada bercadang untuk membuka satu blog khas buat diri ana sendiri. ^_^ Apahal pulak SaFa buka cerita pasal ni? Erkk~ Entahla. Jawapannya mudah. Nak sangat menulis kan..Tulis jela.. Hehe.

Isi penting bermula di sini. Atas merepek je. Hehe. :-)

Pembaca yang dirahmati Allah,
Apa kaitannya dengan tajuk di atas. Baiklah,ana teruskan sahaja dengan perkongsian dan pendapat ana untuk kali ini tentang "saya sangat menyayangi orang yang ingin berubah keranaNya". Ilham tentang post begini ana dapat setelah Allah menghantarkan kepada ana seseorang yang ingin berubah keranaNya. Alhamdulillah. Hamba bersyukur padaMu ya Allah kerana dihantarkan seseorang yang sangat mulia hatinya yang sangat cintakan kebaikan. Dia hanya inginkan bimbingan ana. 

Ya Allah,betapa hati ana sangat sangat gembira mendengarnya. Malahan ana berbesar hati sekiranya dapat menolongnya dan membimbingnya. Subhanallah. Maha Suci Engkau yang Maha Menyayangi hambaMu yang terpilih. Pembaca yang ana hormati dan kasihi, fitrah manusia itu sukakan kebaikan. Justeru tidak hairanlah sekiranya ramai manusia akan tertarik kepada sesuatu yang menjadi fitrahnya. Kalau ana katakan cantik itu sangat elok dipandang,maka ia sangatlah bertepatan dengan teorinya semua orang sukakan kecantikan. 

Oleh itu bertepatan dengan tajuk ana kali ini, manusia sememangnya fitrahnya kepada kebaikan. Jadi bila berbicara soal kebaikan, ia adalah indah. Namun bila bicara itu dibawa ke dalam kehidupan, ia menjadi mencabar, tak mudah. Justeru, ingin sekali ana pesankan biarlah perubahan yang dilakukan sedikit demi sedikit bukanlah diambil secara drastik. Oleh itu, jangan hanya bicara tentang kebaikan, bekerjalah untuk menyebarluaskan kebaikan dan memastikan manusia menjadi baik. Memperjuangkan kebaikan itu bertitik tolak daripada perjuangan iman, untuk Allah dan Rasul, juga demi menentang Syaitan, musuh manusia paling nyata.



Pembaca budiman,mengapa ana katakan ana sangat mencintai orang yang ingin berubah? Kerana mereka mempunyai hati yang tulus dan masih disentuh hatinya untuk mencari sesuatu yang memang menjadi fitrah kita.Untuk diri ini sendiri, ana juga mahu sekali berubah menjadi lebih baik dari hari ini. Amin.

"Ya Allah, Hamba mohon kau berkatilah dia. Kau bantulah dia. Kuatkan hatiNya. Jauhilah dia daripada kelemahan imannya. Kuatkan dia untuk terus istiqamah. Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Amin.Sesungguhnya orang yang sentiasa ingin berubah keranaNya lebih mulia di sisiNya. InsyaAllah. Kesimpulannya,sekalipun manusia yang jahat, pasti dia juga inginkan kebaikan buat dirinya. Sekalipun manusia itu sering menganiayai manusia lain dan melakukan kejahatan terhadap orang lain, ia tetap tidak suka dan benci orang lain melakukan kejahatan kepada dirinya. Itulah dia, fitrah manusia, inginkan kebaikan.


credit to :Awak kalo awak membacanya. Hehe.
p/s:berubahlah sedikit demi sedikit,tak perlu kepada perubahan yang drastik. asalkan awak keep istiqamah okey! selamat bermujahadah. ^_^

Tulus buatmu,
Aish SaFa
sama-sama ingin berubah
jauhi laranganNya
InsyaAllah

No comments:

Post a Comment