....::KALAMUN MINNI::....

"Sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah dan wanita solehah itu tidak memandang dan tidak dipandang''
-Aish SaFa-

Friday 18 May 2012

ASAM MASIN DALAM HIDUP

Asslamualaikum.

Pertama kalinya ana nak bagi tahu kepada pembaca yang tajuk ana kali ini tak de kene mengena dengan asam masin ye?!!  Ana menulis sekadar melepaskan kerinduan ana pada blog kesayangan ana. Pada awalnya ana ingat ingin berhenti buat sementara atau dalam kata lain ana mahu mengurangkan kadar ana ber'blogging' dan post di fb. Bagi ana , ana telah mengakui sindrom 'addicted' to blogging mula menyerang diri ana sehinggakan kalau pembaca perasan bulan ini sahaja ana mampu membuat post sama banyak dengan bilangan hari. Hehe. Walhal blog ana bukanlah blog yang selalu dikunjungi orang pun. Tapi itu semua kerana minat ana sahaja. 

Kenapa nak kurangkan berblogging?
My priority
Sebab ana bukanlah banyak sangat amalan sampaikan ana boleh membazirkan masa ana dengan perkara yang tidaklah menguntungkan ana di 'sana' nanti. Sebenarnya ana tengah mencabar diri ana sendiri untuk mencapai satu target semasa cuti semester ini. Dan ana juga telah menyahut cabaran yang sama oleh adik juniorku. Moga2 sahutan cabaran ana dapat menggalakkannya juga untuk terus bersama2 mencapai target kami. InsyaAllah dengan dibetulkan niat yang baik keranaNya.

Perkongsian post kali ini?
Yep,sudah pasti ana ingin berkongsi walaupun sepatah ayat yang bermanfaat untuk kita semua. Baiklah, pada kali ini ana ingin menyentuh tentang hadis yang masyhur,

Daripada Abu Hurairah RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda, “Tanda-tanda orang munafiq ada tiga, apabila bercakap ia berbohong, apabila berjanji ia mungkir janji dan apabila diberi amanah ia khianat.”

Dalam satu riwayat, “Meskipun dia berpuasa dan solat dan mengaku bahawa dirinya seorang muslim.”

Hadis di atas berkaitan tentang tanda2 orang munafik. Nauzubillah. Moga2 kita dijauhi dari sifat2 dinyatakan dalam hadis tersebut. Ana juga berpesan kepada diri ana moga2 lebih prihatin terhadap apa yang dilakukan kerana kadangkala kita mudah menabur janji tetapi kita payah untuk melaksanakannya.

Contoh yang ingin ana bawakan begitu simple tetapi kadang2 kita tidak mengambil prihatin terhadap apa yang dituturkan. Alkisahnya, dua hari yang lepas ketika ana bersama adik bongsu ana yang baru sahaja berumur 4 tahun.

"Farah, malam ini Farah tidur di bilik kak long ye" rayuku kepadanya.

"Tak nak, kak long tidur seorang jelah. Nanti ummi nak tidur di mana" helahnya menolak permintaanku.

"Ok,kalo Farah tidur dengan Along,nanti esok pagi2 kita naik kereta pegi jalan2. Kak Long bawa farah pegi Taman Gelora" pancingku menarik minatnya.

"Ok,tapi kak long janji tau dengan Farah" mula termakan dengan janji yang telah aku buat.

Namun sebaliknya,pada keesokan paginya ana tidak menunaikan janji ana malahan ana berjanji untuk membawanya keesokannya pula. Namun disebabkan hal yang yang tidak dapat dielakkan juga, ana masih tidak mampu untuk menunaikan janji ana lagi pada keesokannya sehinggakan adik bongsu ana mula hilang kepercayaannya terhadap ana. Bermuhasabah daripada itu,ana menebus janji yang telah ana taburkan kepadanya pada pagi tadi.

Baiklah pembaca,pasti pembaca sudah memahami mesej yang ingin ana sampaikan kali ini bukan? Walaupun kita menabur janji terhadap budak kecil sekalipun,biarlah kita melunaskan janji kita. Kenapa? Jika dilihat daripada kesannya sahaja, orang lain boleh merasa kurangnya kepercayaan terhadap diri kita bahkan kita juga telah mempunyai ciri2 seorang munafik!! Nauzubillah. Bertitik tolak daripada itu, ana menyeru kepada pembaca supaya lebih berhati2 dengan apa yang diucapkan. 

Bila pula nak aktif berblog?
Ana akan menulis apabila idea datang mencurah-curah ataupun ana rasa ada perkongsian yang bermanfaat untuk pembaca. Ana bukanlah hendak menyekat diri ana daripada berblog,cumanya mahu mengurangkannya sahaja. Disebabkan idea ana selalunya mencurah2 pada waktu malam yang sunyi daripada gangguan,ana hampir menghabiskan masa ana menulis di blog sehingga tengah malam. Dan keutamaan ana sekarang adalah untuk mencapai target ana,mudah2han ia berhasil. Dan tumpuan ana untuk mencapai target adalah lebih baik di waktu yang sunyi daripada gangguan. Makanya penulisan ana di blog akan di tukar pada waktu lain. Hehe.

Pesanan Aish SaFa?
Tak de pesanan pun. Just want to say "THANK YOU" for those yang support ana menulis. Dan juga pembaca yang sudi menziarahi blog ana. Tolong tegur ana sekiranya penulisan ana ada silapnya. Because I want to learn from mistake!!! 

Jazakumullahu kathiran.
Hanan min,
Aish SaFa
untuk semua pembaca

No comments:

Post a Comment