....::KALAMUN MINNI::....

"Sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah dan wanita solehah itu tidak memandang dan tidak dipandang''
-Aish SaFa-

Thursday 24 May 2012

BLOGGING FOR FUN

TAK NAK BACA PUN TAKPE! TAK PENTING. HANYA UNTUK DIARI PENULIS :)

Blog..oh blog! Maafkan SaFa yep sebab dah jarang memberi kasih sayang sewajarnya kepada blog. SaFa harap blog mengerti ye! Hehe. Sejak akhir2 ni SaFa sibuk dengan aktiviti SaFa. Macam SaFa cakap haritu, SaFa dalam mencapai target SaFa. Ya Allah,susah sangat. Bukan senang. SaFa bukanlah sehebat orang lain mampu mencapai target dengan mudah. SaFa perlukan mujahadah yang kuat tapi SaFa tak kuat pun sebenarnya. Selalu SaFa tewas. Tapi tak bermakna SaFa putus asa nak mencapai target SaFa tu sebab target SaFa tu sangat2lah mulia jika SaFa mampu mencapainya dengat niat yang baik kerana Allah. :)

SaFa pun dalam proses membuat kajian. Haha. SaFa pun tak tahu macam mana SaFa boleh buat kajian dengan pembacaan mengenai isu poligami. Kalau orang lain mesti kata "Buat apa baca pasal tu,awak pun bukan kahwin lagi..bawah umur lagi. Belajar dulu"  Ye, SaFa akui memang SaFa bawah umur kot! Buat apa susah2 nak kaji pasal ni. Tapi, SaFa mengkaji bukanlah semata2 nak buang masa,gatal2 nak tahu. Tapi SaFa nak cari ilmu!! Lagipun apa salahnya SaFa membuat pembacaan terhadap hal ni? Sekurang2nya SaFa dah dalam proses mencari ilmu Allah yang luas ni.

SaFa teringat lagi, masa dulu SaFa ada post di fb tentang sesuatu yang membuatkan orang terfikir SaFa sudah dilamar. Waktu itu SaFa hanya ingin meluahkan rasa kelakarnya SaFa apabila pada hari itu ada yang melihat SaFa berbual mesra dengan seorang lelaki di khayalak ramai di Universiti tempat SaFa belajar. Yelah,lagi pun kawan2 SaFa barangkali semua mengenali SaFa seorang yang pemalu untuk berhadapan lelaki. Apatah lagi berbual berdua begitu sahaja dengan lelaki tanpa ada orang lain menemani. SaFa pun tak ingat apa yang SaFa telah buat tetapi rasanya SaFa hanya berbual dan bergelak ketawa dengannya. 

Nak dijadikan cerita sewaktu SaFa berborak dengan lelaki itu, ramai pula kawan sekuliah yang melalui tempat dan melintasi tempat SaFa di situ. Mereka hanya menegur dan tersenyum kambing kepada SaFa sewaktu itu. SaFa pun takdelah nak suspect apa2 yang tak kene sebab SaFa tahu SaFa bukanlah buat apa yang salah pun. Haha. Selesai sahaja SaFa berborak dengan lelaki tersebut,SaFa pun masuk ke kuliah kerana kuliah akan bermula tidak lama kemudian. Dengan muka gembira dan bahagia je SaFa masa tu masuk terus ambil tempat macam biasa. 

Apa yang terjadi,sejurus je SaFa duduk,rakan2 sekuliah yang terserempak dengan SaFa sebelumnya tadi terus panggil2 nama SaFa. Lepas tu dengan muka comel diaorang tu, diaorang senyum2 kambing macam ada benda yang tak kene je. SaFa cam bese je la. Orang senyum kita senyum,orang tak senyum SaFa senyum jugak. Yeke?? Haha. Tak delah! SaFa senyum kalau SaFa yakin orang tu akan senyum kat SaFa balik. Haha. Eh blog,jom back to story tadi. Hehe. Lepas tu SaFa dengan muka innocent nya, SaFa pun buat muka cam pelik. Diaorang yang mungkin tak sampai hati tengok kejap SaFa kene panggil sini, kejap kena panggil sana tapi seolah2 macam SaFa tak tahu apa2, teruslah tanya soalan macam ni kat SaFa

"Sape tu tadi dengan SaFa? Tunang ke suami ke ehem2?"tanyanya dengan gelak2 dan tersenyum.

Masa tu sempat lagi SaFa pikir macam mana lah diaorang ni boleh terfikir yang SaFa ni dah jadi isteri orang or tunangan orang. Apa la yang SaFa dah buat tadi? =_='' 

Dengan muka poyo nya SaFa senyum. Pastu saje SaFa test diaorang.

"Korang rasa sape?'' excited sangat nak tahu apa yang ada di benak fikiran diaorang. Hehe. :p

"erkk..mana la kitaorang tahu. suami kot! siap salam lagi. Lagipun tadi kitaorang terdengar ade budak yang lalu sama dengan kitaorang cakap 'mudanya akak ni' Tu yang kitaorang pun macam sekepala jugak la dengan budak tuh!" katanya dengan wajah inginkan kepastian.

Apa lagi , gelaklah SaFa. Macam nak terguling depan dewan tu pun ade jugak. Haha. Lucu kot. Ade pulak macam tu. Haha. Lepas puas gelak baru SaFa bagi tahu diaorang siapa lelaki tu.

"Tu bapa saudara SaFa la. Muda lagi tapi dah kawen pun. Dah ada anak pun." tuturku.

"Mana lah kitaorang tahu. Lagipun SaFa kan kata nak kawen awal. Kot2 la tu husband kan..hehe" ajuknya.

Teringatkan peristiwa tu SaFa pun tulislah status kat fb lebih kurang macam ni.

"Ade ke patut tanya macam tu? Ape ni... Tak bersedia lagilah"

Status tu dapat banyak jugak lah maklum balas dari friend di facebook. Dan yang menjadi sebab mengapa SaFa semakin serius mencari pelbagai ilmu termasuklah ilmu tentang munakahat (perkahwinan) adalah disebabkan satu komen dari seorang hamba Allah yang mengomen di status SaFa. Biar SaFa ringkaskan katanya dalam satu ayat lebih kurang macam ni,

"Enti dah bersedia ke dari segala aspek tentang perkahwinan. Bersiap sedialah dari sekarang!"

Ye, kata2 beliau sangat simple tapi memang betul. Walaupun SaFa telah katakan akan mendirikan baitul muslim selepas menamatkan ijazah (hopefully), tapi persediaan ke arah perkahwinan bukanlah hanya akan dibuat ketika betul2 semakin hampir ingin mendirikan rumah tangga. Apa salahnya kita mencari ilmu tentang perkahwinan sejak awal. Lagipun SaFa bukanlah kanak2 lagi yang masih belum tahu perkahwinan tu bagaimana. Malah, SaFa mungkin telah mencukupi syarat2 untuk mendirikan rumah tangga. (barangkali) SaFa boleh menimba ilmu tentang perkahwinan kerana SaFa ingin mendirikan rumah tangga suatu hari nanti dan itu bukanlah sesuatu yang hina disis islam. Dan SaFa sangatlah hairan dengan pemikiran sesetengah orang yang berkata, "Nak kahwin nanti baru saya belajar pasal tu" atau "Dah kahwin nanti baru saya belajar".

SaFa tolong ingat kat diri SaFa ye, SaFa nak kahwin nanti bukan untuk sementara kan? SaFa nak kekal sampai ke syurga kan? So SaFa kenalah bersedia dengan mantap dari sekarang. 3 ke 4 tahun tu tak lama lah SaFa. Sekejap je. Lagipun SaFa nak jadi seorang isteri solehah kan? Isteri yang berakal kan? Ibu yang cerdik kan? Ibu yang pandai mendidik kan? Wanita yang disayangi kan? So, itu semua bukanlah boleh dibentuk dengan mudah. SaFa sendiri kena lalui proses tarbiyah dulu. Kene jadi role model yang baik untuk keluarga SaFa barulah SaFa boleh bentukkan keluarga idaman SaFa. Kan sweet tu? 

Okeyh SaFa, why are you talking a lot dalam entry kali ni? Dah2 lah tu. Haha. Macam setahun tak jumpa. Walhal baru beberapa hari. Hehe. SaFa pun tak sabar nak tunggu kakal Taqwa balik dari asrama hari ni. Cuti sekolah dah bermula. Bolehlah SaFa buat aktiviti kekeluargaan dengan family SaFa. Ummi SaFa cadangkan pergi berkelah tapi tak tahu tempat mana yang best dekat Kuantan ni yang ade tempat solat supaya boleh la kami duduk lama2 sikit.Huhu.

SaFa menulis entry ni lepas siap buat coklat yang laziz ni! yummy!
Ok Aish SaFa, nak sambung buat kajian plak. Papai blog! Makan la coklat tuh!

Rindu blogging,
Aish SaFa
hantu coklat.

No comments:

Post a Comment