....::KALAMUN MINNI::....

"Sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah dan wanita solehah itu tidak memandang dan tidak dipandang''
-Aish SaFa-

Monday 13 August 2012

WANITA YANG UZUR DAN MALAM LAILATUL QADR

Assalamualaikum. :)

10 malam terakhir Ramadhan telah pun tiba. Maka, apa lagi?? Inilah saat-saatnya kita memecut untuk mendapatkan malam lailatul qadar. Bagi mereka yang mensia-siakan malam2 terakhir ini, maka amatlah rugi bagi mereka. Tidakkah mereka tahu, satu malam lailatul qadar itu adalah lebih baik daripada seribu bulan. MasyaAllah. 

Tidak dinafikan bagi sesetengah wanita akan mengalami uzur syarie yang tidak membenarkan mereka untuk mendirikan solat-solat sunat. Tetapi!! Itu bukan bermakna anda boleh tidur dengan selenanya. Sebaik2nya manfaatilah waktu itu dengan perkara yang berfaedah. OK adik kakak makcik2?? :)



Seorang wanita yang sedang haid boleh melakukan segala ibadah selain daripada bersolat, berpuasa, mengelilingi Kaabah dan menjalankan ihtikaaf di dalam masjid.

Telah diriwayatkan bahawa Nabi SallAllaahu Alaihi wa sallam mengunakan untuk berjaga pada waktu malam semasa sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan. Diriwayatkan bahawa Aishah berkata: "Apabila sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan datang, Nabi SallAllaahu Alaihi wa sallam akan mengelak daripada hubungan kelamin, berjaga pada waktu malam dan membangunkan keluarganya"

Berjaga pada waktu malam adalah bukan hanya untuk solat, bahkan ia termasuk semua jenis ibadah.

"Berjaga pada waktu malam" ertinya berjaga sehingga untuk melakukan ibadah, berjaga malaml untuk berdoa dan lain-lain iaitu, solat, zikir dan membaca Al-Quran.

Qiyaam  adalah perbuatan ibadah yang seseorang boleh lakukan pada Lailatul-Qadar. Oleh itu Nabi SallAllaahu Alaihi wa sallam berkata: "Sesiapa yang menghabiskan malam Lailatul-Qadar di dalam solat dengan penuh keimanan dan dengan harapan ganjaran, dosanya yang telah lalu akan diampunkan."

Kerana wanita yang sedang haid tidak dibenarkan untuk bersolat, dia boleh berjaga dengan melakukan perbuatan ibadah lain selain dari solat, seperti:

1 - Membaca (versi terjemahan) Al-Quran (tanpa menyentuh; melalui cara elektronik seperti telefon bimbit / komputer riba dan sebagainya).

2 - Zikir - seperti mengatakan Subhaan-Allaah, La ilaaha illa-Allah, Al-Hamdu Lillaah, dll Dia boleh mengulangi perkataan "Subhaan-Allaah wa'l-hamdu Lillaah, wa laa ilaaha sakit-Allaah, wa Allaahu akbar (Maha Suci Allah, segala puji-pujian hanya kepada Allah, tidak ada tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar) "dan" Subhaan Allah wa bi hamdihi, subhaan Allah il-3Azeem (Glory, dan pujian kepada Allah, kemuliaan adalah kepada Allah Maha Kuasa) "dan sebagainya.

3 - Istighfaar (memohon ampun), dengan mengulangi frasa "Astaghfir-Alla ah (Aku memohon keampunanMu ya Allah)."

4 - Duaa '(doa) - dia boleh berdoa kepada Allah dan memohon Allah untuk apa yang baik di dunia ini dan di akhirat, bagi duaa' adalah salah satu perbuatan yang terbaik ibadat. Rasulullah SallAllaahu Alaihi wa sallam berkata, "Duaa 'adalah ibadah (ibadah)."

Wanita yang sedang haid boleh melakukan ibadah ini dan lain-lain pada Lailatul-Qadar


Diedit dan diterjemahkan dari sumber Motivational Muslim :)


Berkongsi,
Aish SaFa

4 comments:

  1. Betul tu fa , semoga kita dipertemukan dengan malam lailatul qadar :D

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak untuk entry ni :)

    ReplyDelete
  3. sama2. :) moga bermanfaat buat kita. jgn lepaskan peluang dgn melakukan ibadah sunat yang lain sekiranya kita tidak mampu untuk bersolat. peace!

    ReplyDelete