....::KALAMUN MINNI::....

"Sebaik-baik perhiasan di dunia adalah wanita yang solehah dan wanita solehah itu tidak memandang dan tidak dipandang''
-Aish SaFa-

Saturday 2 February 2013

Niqabis? Mungkinkah aku?

Assalamualaikum buat pembaca yang masih sudi berkunjung ke blog SaFa ini. :) Moga sentiasa berada di bawah lembayung rahmatNya. InsyaALLAH. :) Kali ini SaFa seperti ingin melakukan sedikit exercise tangan. Haha. (ada ke? =_='') No!! SaFa ekceli menulis kerana SaFa hanya ingin menyampaikan apa yang terlintas dan terpendam jauh di sudut hati SaFa. Yes! Sebab SaFa akui yang SaFa ni jenis suka meluahkan perasaan melalui penulisan. Haha. Wink2

Straight to the main point yang ingin SaFa bicarakan kali ini adalah isu NIQABIS! Sebenarnya sudah lama SaFa menguburkan niat SaFa ini untuk berpurdah semenjak SaFa terjun ke bidang professional ini. Justeru SaFa mempunyai banyak kekangan untuk mengenakan pakaian sunnah itu. Lebih2 lagi dunia SaFa kini memerlukan SaFa kepada skill sosial yang lebih baik. SaFa tidak nafikan yang pakaian itu mungkin sedikit pun tidak menghalang kita untuk terus bergerak aktif seandainya kita kuat dan yakin mampu untuk membawa diri. Andai kata kita yakin dengan janji Allah, maka mengapa harus takut untuk melakukan sesuatu yang baik? :')

Alasan yang diberikan mungkin hanyalah merujuk kepada kitidak sediaan kita untuk membawa imej baru itu selain amanah yang sangat berat untuk dipikul. Ya! Sudah tentu. Niqabis harus menjaga imej yang baik ketika berhadapan dengan masyarakat agar masyarakat tidak memandang serong terhadap para niqabis yang lain tetapi tidak membawa maksud mereka harus berpura2 dalam tindakan mereka. Cukuplah sekadar mereka pandai membawa diri dan menjaga tingkah laku mereka ketika  berhadapan dengan masyarakat umumnya. 

Persoalannya, MUNGKINKAH AKU?
Baru2 ini SaFa ditegur sahabat baik SaFa yang bertanyakan progress SaFa dalam menyahut misi itu. Dan SaFa hampir menangis. Adakah ini juga petunjukMu? Engkau mahu menegurku barangkali atau Engkau mahu mengajakku ke arah kebaikan. Oh Tuhan! Terlintas di benak fikiranku taktala itu,
"Oh Allah, kenapa semakin hari ia semakin menganggu benak fikiranku? Dahulu ia seperti satu keazaman yang ingin aku capai setelah aku berusaha menjadi hambaMu yang abid. Tapi lama kelamaan aku merasakan ada satu benteng yang menghalang aku daripada melakukan satu sunnah para isteri nabi itu. Ya, mungkin aku masih belum cukup mantap dalam mengabidkan diri. Aku sering melakukakan dosa kepadaMu ya Allah. Makanya itulah sebab kenapa aku segan mengenakan pakaian sunnah itu! Oh Tuhan, ujian cinta juga menyebabkan aku semakin lemah dalam jalan dakwahku. Namun aku syukur kerana Engakau masih sudi menarikku kembali berada di landasan yang benar" :') 
Bila itu bukan persoalannya sekarang. Tolong doakan SaFa menjadi hambaNya yang abid dan meninggalkan segala laranganNya. Andai saat itu paling sesuai, maka permudahkanlah diriku ya ALLAH. :) 

Terima kasih kepada awak kerana sentiasa meniupkan roh2 semangat dalam diri SaFa. InsyaALLAh dengan izin Allah masanya akan tiba suatu hari nanti. I'm looking for that little 'kain hitam'. 

#Jika bukan sekarang, ia pasti suatu hari nanti. InsyaALLAH. :)



Impian yang tak pernah padam,
Aish SaFa
Niqabis to-be.

2 comments:

  1. Faa, smoga dpermudahkn urusan~
    Segala y terbaik buat faa. Syg faa krn Allah^_^

    smoga dkuatkn hati n smgt, doakn utk syifa' juga yea..

    ReplyDelete
  2. terima kasih syifa'. insyaAllah. jika bukan sekarang, masanya akan tiba waktu itulah plg sesuai. :) amin.

    ReplyDelete